Mad

Når du er på tur, skal du sørge for at få mad nok, for din krop skal arbejde, men samtidig skal du også tænke på, ikke at få for meget vægt i rygsækken. Så hvad skal du tage med.

Generelt kan man sige, at det vægtmæssigt er et fordel at spise noget, som kan suge en masse vand, som du kan få adgang til undervejs. Det er fx. nemmere at bære på en pose ris end på en sæk kartofler.

Aftensmad

Lad os starte med aftensmaden, det er nok den første, som du får brug for.

Hvis du er alene afsted, så er frysetørret med det bedste i forhold til vægt. Det er en pose med en færdigret. Du koger noget vand og hælder det i posen. Det er angivet på posen, hvor meget vand der skal i. Der findes mange forskellige retter, personligt synes jeg godt om indiske retter med fx. cashewnødder. Frysetørret mad kan købes i friluftsbutikker som fx. Eventyrsport, Friluftsland osv.

Morgenmad

Til morgenmad er havregrød noget af det bedste. Det er rart at få noget varmt om morgenen, når man lige er kommet ud af en varm sovepose og det måske stadig er lidt køligt. Havregrød er faktisk bare vand og havregryn. Put frugt i, fx. et æble skåret i småstykker. Eller hvis der er blåbær i det område, hvor du vandrer, så pluk lidt af dem og put dem i grøden. Du kan også have kanelsukker med hjemmefra til at pifte den lidt op.

Frokost

Til frokost er knækbrød en god idé. Det vejer ikke ret meget, og hvis det er det grove tykke slags, så mætter det alligevel en del. Tag noget pålæg med, som er portionsanrettet, fx. de små trekantede buko-oste eller den leende ko. Det er måske ikke så kulinarisk spændende, men det er hygiejnisk at kunne tage hul på en ny hele tiden, og det betyder ikke noget, at de ikke har været i køleskabet. De små breve til en enkelt kop pulversuppe er også gode – især hvis det er køligt og du gerne vil have lidt varmt, så er et stykke knækbrød og en kop suppe ret dejligt.

Snacks

Husk endelig chokoladen. Den er ret vigtig, hvis du er ved at gå sukkerkold. Men nødder og rosiner eller i det hele taget slik, hvis du er til den slags er godt på en vandretur. Sørg for at have nok. Det kan ødelægge en vandretur, hvor du bruger meget energi, hvis du får for lidt at spise. Så masser af kræs til mellemmåltider.